Jump to content
Sign in to follow this  
Sophie McAulay

For swedish submitters

Recommended Posts

Jag har inget pass men det borde ju funka med körkort eller vad tror ni?

Tack!

Körkort verkar fungera tillsammans med röstkortet !? Fasen engelska är inte lätt ibland *suck*

är nog lika bra att fixa ett pass ;)

insåg det...uppdaterade mitt svar men jättetack för hjälp!

/lena

Jag är också med ;)

Varifrån är ni?

Kanske ni vet hur är det med vår skatteverket? Hur många måste man betala för dem? Jag är "nybörjare" här :)

tack så mycket, ska ni göra det, alltså skicka alla dem dokument? feferoni vart ska man gå för att bekräfta det? till polisen?

mvh

yepp ska skicka alla dokument, ringde skatteverket idag och vi blir dubbelbeskattade om vi inte skickar in dokumenten till USA. och det vill jag inte...;)

Polisen bör nog fungera att verifiera, är inte säker dock...

yepp ska skicka alla dokument, ringde skatteverket idag och vi blir dubbelbeskattade om vi inte skickar in dokumenten till USA. och det vill jag inte...;)

Polisen bör nog fungera att verifiera, är inte säker dock...

har du ett reg företag? jag har inte det, vet ej om det är lönt,

Hur är det möjligt och bli dubbelbeskatas om Usa och Sweden have agreement about it? I mean if we pay to USA we don´t need to pay here and tvärtom.

Ojdå, hur jag skriver :) Jag ska ringa till Skatteverket också.

Vi måste skatta här i sverige oavsett om vi betalat skatt i usa - så sade dom vårt kära skatteverk.

Jag har reg företag...tror nog att det är lönt även om du inte har det 30% bortfall blir en del...

Lön från utländska arbetsgivare utan fast driftställe i Sverige

En utländsk arbetsgivare som saknar fast driftställe i Sverige ska inte göra skatteavdrag för svensk preliminär skatt på lön som betalas ut till en anställd. Detta gäller även om den anställde är skattskyldig i Sverige.

Inbetalning av preliminär skatt

En anställd som utför arbete i Sverige för en utländsk arbetsgivare utan fast driftställe i Sverige ansvarar själv för att preliminär skatt betalas in till Skatteverket. Om den anställde är obegränsat skattskyldig, dvs. bosatt i Sverige, ska en Preliminär självdeklaration (SKV 4314) lämnas in till Skatteverket. Den anställde debiteras då en särskild A-skatt (s.k. SA-skatt) utifrån upplysningarna i den preliminära självdeklarationen. Inbetalningarna ska ske månadsvis till Skatteverket. Arbetsgivaren bör uppmärksamma den anställde på att denne själv ansvarar för inbetalning av den preliminära skatten.

Preliminär självdeklaration, SKV 4314

Om skatteavdrag ändå görs

Om den utländske arbetsgivaren ändå gjort avdrag för svensk preliminär skatt från den anställdes lön innebär det att den anställde endast kan tillgodoföras beloppet som avdragen preliminär skatt, dvs. som A-skatt, om inbetalning har skett till Skatteverket. Arbetsgivaren ska lämna in svensk kontrolluppgift där lön, förmåner och inbetald preliminär skatt redovisas.

Om arbetsgivaren inte betalar skatten

I det fall den utländska arbetsgivaren har gjort avdrag för skatt på den anställdes lön, men inte betalat in den till Skatteverket, kan den anställde inte tillgodoföras det avdragna beloppet. Den anställde kommer i detta fall att beskattas för det belopp som arbetsgivaren betalat ut till honom, dvs. avtalad lön minus eventuellt belopp som arbetsgivaren dragit av men inte betalat in till Skatteverket. Skatteverket kommer sedan att kräva den anställde på skatten. Arbetsgivaren ska även i detta fall lämna en svensk kontrolluppgift där lön och förmåner redovisas.

Mer information finns i Skatteverkets skrivelse 2004-10-18 "Ska utländska arbetsgivare som saknar fast driftställe i Sverige göra skatteavdrag?"

Skatteverkets skrivelse 2004-10-18

http://www.skatteverket.se/skatter/internationellt/utlandskaarbetsgivareutanfastdriftstalle.4.906b37c10bd295ff4880001233.html

Kan det vara om oss?

Och lite information här

Har du haft inkomster utomlands?

Bankkonto eller aktiedepå i utlandet

Du ska själv ta upp inkomster och förmögenhetsvärde i din deklaration.

Bosatt i Sverige

Om du bor i Sverige, eller har väsentlig anknytning till Sverige och tidigare varit bosatt här, ska du betala skatt för alla inkomster och tillgångar oavsett var du haft inkomsten eller var tillgången finns.

Inkomster från ett land som Sverige har skatteavtal med kan påverka hur mycket skatt du ska betala.

Inkomstdeklarationen

Inkomster frÃ¥n utlandet är oftast inte med bland de uppgifter som Skatteverket har förtryckt pÃ¥ inkomstdeklarationen. Om du har haft utländska inkomster och utländska tillgÃ¥ngar eller skulder mÃ¥ste du själv lägga till dem. Skriv dessutom under â€Ã–vriga upplysningar†hur mycket du har tjänat och hur mycket skatt du har betalat i det aktuella landet.

http://www.skatteverket.se/skatter/internationellt/inkomsterfranutlandet.4.3d21d85f10922490e108000543.html

Polisen kan verifiera ditt pass. Här i HBG kan man gå till receptionen, så gör dem det. Ni kanske ska ringa till er närmaste polistation och fråga hur dem gör där, men det borde ju vara samma.

Utländska arbetsgivare ska inte skatta för oss i SVERIGE, men om, som idetta fallet, USA inte har papper på att vi är svenska (dvs pass, ID etc),så blir vi dubbelbeskattade. Men vanlig regler för inkomster etc gäller för övrigt, att om du tjännar mindre än en viss summa på din HOBBY, så behöver du ej skatta.

Det som är förrvirrande är väl att SS inte är vår arbetsgivare....?

*suck...* jag har inte bestämt mig ännu, men jag tänker verkligen inte ge mina surt tjänade ören till amerikanska staten!

Polisen kan verifiera ditt pass. Här i HBG kan man gå till receptionen, så gör dem det. Ni kanske ska ringa till er närmaste polistation och fråga hur dem gör där, men det borde ju vara samma.

Utländska arbetsgivare ska inte skatta för oss i SVERIGE, men om, som idetta fallet, USA inte har papper på att vi är svenska (dvs pass, ID etc),så blir vi dubbelbeskattade. Men vanlig regler för inkomster etc gäller för övrigt, att om du tjännar mindre än en viss summa på din HOBBY, så behöver du ej skatta.

Det som är förrvirrande är väl att SS inte är vår arbetsgivare....?

*suck...* jag har inte bestämt mig ännu, men jag tänker verkligen inte ge mina surt tjänade ören till amerikanska staten!

jag tror jag tjänat mer än som hobby, hur gör jag? vill helst ej reg företag, då bet man 50 % av det man tjänat ju till SK

Du behöver inte betala moms på RF bilder sålda av "utomlands" företag.

så hur gör jag, man tjänar ju pengar här, skatt åste man ju betala, måste jag ha reg företag? vet ingenting om deras reglar, tom deras broschyrer är svåra att tolka

Nu pratade jag med någon på Skatteverket och det känns att de inte riktigt vet hur man gör.

De sa att fotografering kanske kan inte räknas som Hobby (de sa, att t.ex. som hobby kan räknas att plocka bär :D :D)

I alla fall, om vi säger att det är hobby, då behöver man inte betala skatt om inkomsten är mindre än 5000 kronor per år.

Men det är ju löjligt om vi ska betala 30% till USA och 50% här. Vad ska vi tjäna på det.

Jon skrev att de ska (eventuellt) ta skatt från oss i början av juli, men att få ITIN nummer kan ta mer tid än 6 veckor.

aaaaaah!

varför inte?

I alla fall, om vi säger att det är hobby, då behöver man inte betala skatt om inkomsten är mindre än 5000 kronor per år.

aaaaaah!

det blir ju mer än hobby så det går inte tyvärr

alltså nu börjar jag bli förvirrad, fattar ändå ej varför man ska ha den jä...ITIN? jag betalar ingen skatt här (än) för sålda bilder, varför när jag skaffar ITIN skulle dem då slippa ta 30 % av mig? vad gör den egentligen?

tacksam för svar

/M

aaaaaah!

det blir ju mer än hobby så det går inte tyvärr

Var inte hobby upp till 25K SEK/Ã¥r?