Jump to content

Recommended Posts

Net even naar het gemeentehuis geweest en voor nog geen 8 euro een gewaarborgde kopie laten maken van mijn paspoort. Kopietje, stempeltje of 5 er op en klaar. Nou maar hopen dat het afdoende is :)

Ze geven op de site van IRS zelf aan dat ze een gecertificeerd kopie willen hebben van de instantie die je paspoort afgegeven heeft. Dus moet goed zijn.

• Replies 318
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ik ga helemaal niks invullen, ze zoeken het maar uit, mafketels!!! ik zak wel terug naar 25ct perdownload en stop met submitten.....er zijn sites genoeg! volgens mij is ditgewoon een manier om van een heleboel accounts en images af te komen! Alleen de mensen die veel verkopen zullen bereid zijn alle rompslomp aan te gaan. Ik bedoel dit niet zozeer wat ons nederlanders betreft, hier is het nog relatief makkelijk om aan alle papieren te komen maarf wereldwijd zijn er veel submitters voor wie het bijna onmogelijk is!

Ik zou wel eens willen weten wat SS drijft om dit te doen, geen enkele stocksite doet dit immers?? en ik ga me daar een beetje twee keer betalen, ik betaal hier al, lijkt me wel genoeg....

Succes allemaal! whatever your plans are! :)

Zo dacht ik er gisteren ook over, maar zoals het er nu uitziet valt het allemaal reuze mee. Gewaarborgde kopie (die naar het schijnt afdoende is) van je paspoort kost nog geen 8 euro, formuliertje invullen en op de bus doen en wachten maar. Online formuliertje invullen met je prachtige IRS nummer en het zit er op. Als het klaar is betaal je niet dubbel en ben je van het gedoe af, dat ongetwijfeld bij andere sites ook een rol gaat spelen.

Als je er over nadenkt valt het ook qua gegevens ontzettend mee: als je een keer in de VS op vakantie bent geweest heeft de overheid diezelfde gegevens ook (als dat er al voor nodig is).

Heb ook net die kopie bij het gemeentehuis opgepikt. Zorg dat ze de stempel met handtekening op de voorkant van je kopie zetten, en niet zoals bij mij in eerste instatie op de achterkant, anders is hij niet geldig!!! 8 euro voor een kopie, afzetters!

vergeet de stempelinkt niet! :P

Wij boffen nog. Er zijn landen waar ze vele malen meer moeten betalen.

Hoop onduidelijkheden nog.....

En er schijnt er nog 1 te zijn, n.l. als je, zoals ik, als bedrijf handeld.

Heb ergens gelezen dat er dan weer sprake is van een EIN (??) i.p.v. een ITIN. Ron

Dat is zo ... voor een EIN hoef je ook slechts KvK uitreksel en kopie van legitimatie te leveren (hoeft dan ook niet met die stempels). Maar een ITIN kan ten alle tijde zoals ik heb begrepen. Volgens mij heeft SS daarom besloten alleen W-8BEN met ITIN te accepteren. Misschien is verschil ITIN en EIN dubbel werk voor SS?

Dan nog een vraag over die legitimatie documenten. Op de IRS site staat ergens dat je minimaal twee documenten moet leveren. Dus altijd Paspoort/ID + bijvoorbeeld rijbewijs met stempels? Weet iemand hoe dat precies zit?

Dan nog een vraag over die legitimatie documenten. Op de IRS site staat ergens dat je minimaal twee documenten moet leveren. Dus altijd Paspoort/ID + bijvoorbeeld rijbewijs met stempels? Weet iemand hoe dat precies zit?

Een gewaarborgde kopie van je paspoort is voldoende. Heb je geen paspoort dan moet je 2 andere legitimatiebewijzen 'overhandigen'.

If you submit an original valid passport (or a notarized or

certified copy of a valid passport), you do not need to submit

any other documents. Otherwise, you must submit at least two of

the documents listed below. The documents must be current, verify

your identity (that is, contain your name), and support your claim of

foreign status. If you submit copies of documents that display

information on both sides, copies of both the front and back must be

attached to the Form W-7. At least one document must contain your

photograph, but a photograph is not required if documents are

submitted for a dependent under age 14 (under age 18 if a student).

Do not attach expired documents.

Oh, die 8 euro is met nog geen 40 downloads ook weer terugverdiend ;)

22,22 in mijn geval :)

33,33 om dan precies te zijn voor mij (maar dat ligt er natuurlijk aan hoeveel de dollar waard is op dat moment ;) )

Uiteindelijk valt het dus reuze mee :)

Hoe noem je die certified or notarized copies in het Nederlands? Is daar nog een vaste Nederlandse term voor? Ik las dat iemand het al had opgehaald bij de gemeente? Moet dat op afspraak of kan dat meteen geregeld worden?

Ook wat betreft het invullen van de aanvraag .. ik zou even afwachten totdat je zeker weet dat je alles goed hebt ingevuld (zoals 6b, is dat je sofinummer?)

San

Hoe noem je die certified or notarized copies in het Nederlands?

Ik vroeg om een gecertificeerde kopie, uzuri vroeg om een gewaarborgde kopie. Ik hoefde in ieder geval niks uit te leggen. Voor de zekerheid kun je het misschien even uitleggen waarvoor je het precies nodig hebt.

Ik heb ook om een gecertificeerde gevraagd en enigzins uitgelegd welk doel het diende. De meneer aan de balie (gewoon langs gegaan) noemde het een gewaarborgde kopie, maar op die manier moet je er wel uit kunnen komen. Succes :)

Voor mij zijn de ShutterStock verdiensten ook zakelijk.

Ik heb gisteren een email naar hun gestuurd met de vraag waarom ik de email (over de withholding tax) niet heb ontvangen; of dit is omdat ze weten dat ik deze belasting niet hoef af te dragen of omdat ze de mail gewoon vergeten zijn.

Ik heb hun na acceptatie namelijk al eens gemaild dat het zakelijk is, en mijn verdiensten worden ook naar een zakelijk account op moneybookers (geverifieerd) over gemaakt.

Helaas kreeg ik alleen een standaard mail terug. Ik zal ze dus alsnog een email gaan sturen met de vraag om de email ook echt te lezen...

Naar mijn weten hoef ik geen enkel formulier in te vullen of wat dan ook om zaken te mogen doen met de US. Ik krijg geld op mijn rekening gestort en aan de hand van de verkoop overzichten maak ik een factuur op. Die klopt met dit bedrag. Volgens mijn adviseur kan dit gewoon zo, en valt het zelfs onder BTW 0 tarief.

Naar mijn weten hoef ik geen enkel formulier in te vullen of wat dan ook om zaken te mogen doen met de US. Ik krijg geld op mijn rekening gestort en aan de hand van de verkoop overzichten maak ik een factuur op. Die klopt met dit bedrag. Volgens mijn adviseur kan dit gewoon zo, en valt het zelfs onder BTW 0 tarief.

Het probleem is dat SS 30% gaat inhouden en jou dat dus niet uitbetaald. Het enige wat je kan doen om dit te voorkomen is dat je die formulieren invult dus ook jij moet die formulieren invullen helaas...

Dan moet shutterstock wel recht hebben om die 30% te mogen inhouden. Naar mijn weten heb ik niks met de U.S. Tax Law te maken omdat er hier geen individu bij is betrokken, maar het business to business betreft. Hoe kan je nu over zakelijke transacties inkomstenbelasting gaan heffen?

Dan moet shutterstock wel recht hebben om die 30% te mogen inhouden. Naar mijn weten heb ik niks met de U.S. Tax Law te maken omdat er hier geen individu bij is betrokken, maar het business to business betreft. Hoe kan je nu over zakelijke transacties inkomstenbelasting gaan heffen?

Het is geen inkomensbelasting.

In feite is het belasting over de aankoop van amerikanen die jouw foto's kopen. Die belasting halen ze terug via SS. Omdat de IRS vind dat het amerikaans geld is, dus dat zij er recht op hebben. En dat geld dus ook voor B2B. Tenzij er een treaty is met een land. In dat geval moet JIJ bewijzen dat je in dat land woont.

Het is geen inkomensbelasting.

In feite is het belasting over de aankoop van amerikanen die jouw foto's kopen. Die belasting halen ze terug via SS. Omdat de IRS vind dat het amerikaans geld is, dus dat zij er recht op hebben. En dat geld dus ook voor B2B. Tenzij er een treaty is met een land. In dat geval moet JIJ bewijzen dat je in dat land woont.

Ik vind dit een erg vreemd verhaal worden zeg. Ik doe zaken met ShutterStock en niet met de kopers van de foto. Ik lever foto's aan ShutterStock niet aan de daadwerkelijke kopers. Als dat wel zo zou zijn, dan zou ik ook moeten weten van elke afnemer bij Shutterstock uit welk land deze komt om te kunnen bepalen of ik BTW moet afdragen over de verkochte foto.

In principe zou ShutterStock gewoon voldoende moeten hebben aan de standaard bedrijfsgegevens. Ik heb er nog nooit van gehoord dat als je zaken doet met Amerika je eerst allerlei extragegevens aan moet gaan vragen.

Maar goed, ik ben hier verder ook niet in thuis.... is er niemand die hier exact het fijne van weet?

Ik vind dit een erg vreemd verhaal worden zeg. Ik doe zaken met ShutterStock en niet met de kopers van de foto. Ik lever foto's aan ShutterStock niet aan de daadwerkelijke kopers. Als dat wel zo zou zijn, dan zou ik ook moeten weten van elke afnemer bij Shutterstock uit welk land deze komt om te kunnen bepalen of ik BTW moet afdragen over de verkochte foto.

In principe zou ShutterStock gewoon voldoende moeten hebben aan de standaard bedrijfsgegevens. Ik heb er nog nooit van gehoord dat als je zaken doet met Amerika je eerst allerlei extragegevens aan moet gaan vragen.

Maar goed, ik ben hier verder ook niet in thuis.... is er niemand die hier exact het fijne van weet?

Ik weet het ook niet precies, maar wat ik wel weet is dat jij geen foto's aan SS levert: zij bemiddelen alleen maar zodat jij gebruikerslicenties op jouw foto's aan klanten wereldwijd kwijt kunt.

De IRS heeft simpelweg de regels veranderd. Waar eerder een formuliertje genoeg was, wil men nu persé dat beruchte nummer hebben.

Leuk aspect is trouwens dat het er op lijkt dat de belasting waar we het over hebben, alleen een rol speelt als de koper van de licentie Amerikaans is. Verkopen aan Europa, Japan etc. vallen misschien niet onder deze regelgeving...

Inderdaad niet de Amerikaanse staatskas spekken...

Dus gewoon maar invullen die hap...LOL

Volgens mij gaat het er hier ook om (iemand die geen zin heeft om de papier kraam in te vullen,en het zullen er velen zijn gaat gewoon naar de Amerikaanse staats kas ,ook een manier om van je schulden af te komen)

BTW heb al ergens gezien dat er nog meerdere bedrijven volgen...

Nog effe terug komen op het inhouden van de 30%...

Moet SS niet een verklaring aan ons geven dat de 30% belasting al aan de Amerikaanse staat betaald is geworden zodat we deze niet nog een keer in nl hoeven te betalen???

Ik heb dit al gevraagt via e-mail maar er staat alleen in dat we het formulier in moeten vullen...

Volgens mij is het ook bij SS niet echt duidelijk wat hier mee moet gebeuren.

Hallo Allemaal,

Kan iemand mij adviseren waar ik een certified copy kan krijgen van mijn paspoort?

Ik woon in Portugal, maar heb m'n financiele zaken en ook m'n tax in Nederland.

Thanks!

Groeten

Devy

Ik denk waar je ook je paspoort moet aanvragen en anders via een notaris...